Motywy literackie w „Niemcach”
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Motyw samotności – samotność towarzyszy trzem bohaterom dramatu Kruczkowskiego. Samotnym człowiekiem jest profesor Sonnenbruch, który na własne życzenie odizolował się od dawnych przyjaciół i życia, które wiódł przed wybuchem wojny. Jego samotność pogłębia fakt, że rodzina nie rozumie jego postępowania, żona nazywa go „dziwakiem i pedantem”, syn tchórzem. Naukowiec jest samotny w otaczającej go rzeczywistości – jako jedyny uważa się za „uczciwego Niemca”, który nie może pogodzić się z okrucieństwem swojego narodu, lecz tak naprawdę nie robi nic, by wykazać się ową uczciwością. Samotnym jest również mały Chaimek, żydowskie dziecko, które w utworze pojawia się zaledwie w jednej scenie, lecz uosabia męczeństwo i los wielu milionów ludzi, osaczonych przez okupanta. Osierocony chłopiec, który patrzył na śmierć swojej rodziny, przez wiele dni ukrywał się przed ludźmi, którzy mogli go wydać okupantowi. Jego samotności nikt nie może ukoić – ludzie są zobojętniali na los dziecka, a żandarm Hoppe, ogarnięty litością dla malca, postępuje zgodnie z przepisami. Podobnej samotności doświadcza Joachim Peters. Uciekinier z obozu jenieckiego musi polegać wyłącznie na sobie, świadomy, że nawet przypadkowo napotkane dziecko może wydać go policji. Samotność staje się dla niego sposobem na ocalenie. Poczucie osamotnienia pogłębia fakt, że profesor Sonnebruch, człowiek, którego Peters uważał za przyjaciela i szanował za poglądy, jest zbyt słaby, aby pomóc mu w ucieczce.

Motyw rodziny – dramat „Niemcy” ukazuje obraz niemieckiej rodziny w okresie II wojny światowej. Każdy z jej członków ma inne poglady i inaczej się odnosi do hitlerowskiej rzeczywistości. Profesor Sonnenbruch, wybitny naukowiec, poświęcił się wyłącznie pracy naukowej, widząc w tym możliwość odizolowania się od bestialstwa swojego narodu, z którym nie chciał mieć nic wspólnego, uważając się za „uczciwego Niemca”. Swoim zachowaniem przyjął postawę bierną, nie robił nic, aby sprzeciwić się zaistniałej sytuacji, lecz jednocześnie w tym kryła się jego wina. Berta Sonnenbruch jest fanatycznie zapatrzona w swój naród, wierzy w propagandowe frazesy i choć nie bierze aktywnego udziału w wojnie, czuje się prawdziwą obywatelką wielkich Niemiec. Willi Sonnenbruch, Untersturmführer SS, reprezentuje wyrafinowane okrucieństwo i obłudę systemu totalitarnego, któremu ślepo się podporządkował. Wierzy w potęgę hitlerowskich Niemiec, potrafi być bezwzględnym, zachowując pozory praworządności i dobrego wychowania. Liesel Sonnenbruch, zrozpaczona matka i żona, która pustkę po stracie męża i dzieci wypełniła nienawiścią, podobnie jak Berta jest zagorzałą faszystką, oddaną swojej ojczyźnie. Ukojenie bólu znajduje w zemście – to ona zawiadamia policję, że w domu Sonnenbruchów ukrywa się zbieg z obozu jenieckiego. Ruth Sonnenbruch, artystka, „fruwająca niczym motyl” po niemieckiej Europie, żyjąca wyłącznie dla siebie, jako jedyna potrafi w chwili zagrożenia przyjąć aktywną postawę i pomaga Petersowi. W ten sposób przyjmuje na siebie obowiązek ojca, który niezdolny do działania, nie potrafi pomóc dawnemu przyjacielowi i współpracownikowi. W niej można odnaleźć jakąś istotę człowieczeństwa – osobę, która w obliczu nieszczęścia drugiego człowieka, potrafi mu pomóc, choć swoje zachowanie tłumaczy chęcią przeżywania „mocnych” wrażeń.

Oznacz znajomych, którym może się przydać

strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 - 


  Dowiedz się więcej
1  Wybór pomiędzy dobrem a złem na podstawie „Niemców” Leona Kruczkowskiego
2  Symbolika rekwizytów w dramacie – jabłko, koniak i naszyjnik
3  Krytyka literacka o „Niemcach” Leona Kruczkowskiego



Komentarze
artykuł / utwór: Motywy literackie w „Niemcach”







    Tagi: