Motywy literackie w „Niemcach” - klp.pl
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Motyw milczenia – milczenie jest ważnym motywem w dramacie Leona Kruczkowskiego. Profesor Sonnebruch milczy, kiedy ważą się losy Joachima Petersa, lecz jest to tylko pozorne milczenie. W rzeczywistości w światopoglądzie naukowca zachodzi przemiana. Uświadamia sobie, że jego bierna postawa była niewłaściwa, lecz jeszcze nie jest zdolny do aktywnego działania.

Motyw odpowiedzialności – motyw odpowiedzialności za swój naród i życie jednostki jest głównym tematem dramatu Leona Kruczkowskiego. Autor próbował ukazać różne postawy obywateli narodu niemieckiego w okresie okupacji i II wojny światowej, przekonany, że wśród nich byli również tacy, którzy dostrzegali okrucieństwo własnego narodu i przeżywali związaną z tym tragedię osobistą. Taką postacią jest profesor Sonnenbruch, świadomy okrucieństwa wojny i izolujący się od otaczającej go rzeczywistości. Nieoczekiwane pojawienie się w jego domu zbiega z obozu jenieckiego, który przed laty był jego współpracownikiem i przyjacielem, burzy pozorny wewnętrzny spokój mężczyzny. Naukowiec uświadamia sobie, że postawa bierności i unikania odpowiedzialności – jest błędna i w swojej istocie zła. Dzięki temu zachodzi wewnętrzna przemiana w bohaterze. Odpowiedzialność za los Petersa bierze na siebie Ruth, dziewczyna żyjąca wyłącznie dla siebie i obojętna na otaczającą ją rzeczywistość. Pomaga uciekinierowi, choć ma świadomość, że czyn ten pociąga za sobą niebezpieczeństwo i odpowiedzialność przed hitlerowską władzą.

Motyw przemiany – przemiana wewnętrzna zachodzi w świadomości dwóch bohaterów dramatu Leona Kruczkowskiego. Profesor Sonnenbruch uświadamia sobie, że jego odizolowanie się od otaczającej rzeczywistości nie jest dobrym sposobem na przeżycie wojny i niemieckiej okupacji. Umożliwia mu to spotkanie z byłym asystentem, Joachimem Petersem, zbiegiem z obozu jenieckiego i antyfaszystą, który nieoczekiwanie zjawia się w domu naukowca i burzy jego wewnętrzny spokój. Sonnenbruch, uważający się za uczciwego Niemca, który ze wstydu nie może spojrzeć prosto w oczy swoim zagranicznym przyjaciołom i nie chce mieć nic wspólnego z tym, co dzieje się w okupowanej Europie, zaczyna dostrzegać swoją winę i bierność. Forma sprzeciwu wobec okrucieństwa jego narodu okazała się jedynie sposobem na uspokojenie wyrzutów sumienia. Obnażała rzeczywistą bierność naukowca, który nie potrafił aktywnie działać. Nie dopuszczał również do siebie myśli, że wyniki jego badań naukowych są wykorzystywane przeciwko ludziom. Postępowanie Ruth, która przejmuje inicjatywę i postępuje tak, jakby zachował się profesor, gdyby miał w sobie siły do działania, uświadamia mu, że tak naprawdę ma sobie wiele do zarzucenia. Przemiana wewnętrzna zachodzi również w Ruth Sonnenbruch, lekkomyślnej artystki, która pragnie, aby otaczała ją ludzka życzliwość i uśmiechy. Ta młoda dziewczyna żyje wyłącznie dla siebie, spełniając swoje pragnienie „mocnych wrażeń”. Twierdzi, że nie interesuje ją to, co dzieje się wokół, a cierpienie ludzi przyciąga ją i intryguje. To właśnie ona, jak się później okaże, jako jedyna wykaże szczerą chęć pomocy Petersowi i umożliwi mu ucieczkę.

Oznacz znajomych, którym może się przydać

strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 - 


  Dowiedz się więcej
1  Niemcy - streszczenie w pigułce
2  Geneza dramatu „Niemcy”
3  Sąd nad Walterem Sonnenbruchem



Komentarze
artykuł / utwór: Motywy literackie w „Niemcach”







    Tagi: