Główne wątki w dramacie „Niemcy”
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Jubileusz pracy naukowej profesora Sonnenbrucha
Jubileusz trzydziestolecia pracy naukowej Waltera Sonnebrucha jest głównym wątkiem dramatu Leona Kruczkowskiego. Na uroczystość jadą osoby bliskie naukowcowi – żandarm Hoppe, mieszkający w okupowanej Polsce, syn Willi, wypełniający obowiązki gestapowca w okupowanej Norwegii oraz córka Ruth. Sonnenbruch nie jest zadowolony z obchodów. Swoje życie poświęcił badaniom, lecz wybuch wojny i okrucieństwo narodu niemieckiego wobec okupowanej ludności sprawiło, że nie mógł cieszyć się towarzystwem przyjaciół, których zawsze chciał widzieć na swym jubileuszu. Postawa, którą przyjął na czas wojny, zmusza go do wygłoszenia mowy, w której nie mógł zawrzeć swoich myśli i która była jedynie wspomnieniem cieni ludzi, którzy niegdyś go otaczali. Dzień jubileuszu okazuje się przełomowym w życiu naukowca. Zjawienie się Petersa uświadamia profesorowi, że izolowanie się od otaczającej rzeczywistości było złe, a swoją bierną postawą dawał przyzwolenie na otaczające go zło.

Obraz rzeczywistości w czasie II wojny światowej
Z dramatu „Niemcy” wyłania się obraz życia w czasie okupacji niemieckiej. Odsłony pierwszego aktu przybliżają sytuację w okupowanych przez Niemców krajach, bezwzględność okupanta i okrucieństwo wobec ludzi innych narodów. Akt II i III przedstawia stosunek Niemców do otaczającej ich rzeczywistości. Profesor Sonnenbruch przyjął postawę bierną, uważając, że jako uczciwy Niemiec nie może uczestniczyć w okrucieństwach swego narodu. Willi Sonnenbruch reprezentuje bezwzględność i okrucieństwo faszystów. Berta Sonnenbruch i Liesel są zagorzałymi zwolenniczkami faszyzmu, choć nie działają aktywnie. Ruth Sonnenbruch jako jedyna z rodziny przejmuje inicjatywę i pomaga zbiegowi z obozu jenieckiego, przypłacając to własną wolnością.

Los Joachima Petersa
Pojawienie się Joachima Petersa w domu Sonnenbruchów stanowi przełomowy moment w życiu profesora i Ruth. Zbieg z obozu niemieckiego zjawił się u swojego dawnego przyjaciela i współpracownika, którego zawsze szanował, licząc na pomoc. Okazuje się, że profesor nie jest zdolny do jakiegokolwiek działania, sparaliżowany strachem i naiwnie wierzy, że jego postawa jest właściwa, by zachować w sobie cechy prawdziwego człowieka i uczciwego Niemca. Zupełnie inaczej zachowuje się Ruth. Dziewczyna jest świadoma, że ojciec w innej sytuacji postąpiłby zupełnie inaczej i w pewnym stopniu przejmuje na siebie jego obowiązek. Umożliwia ucieczkę jeńcowi i nie wydaje go, choć sama zostaje aresztowana. Obecność Petersa wpływa decydująco na zmianę postawy profesora. Zaczyna dostrzegać, że droga, którą wybrał w chwili wybuchu wojny jest błędna i unikanie odpowiedzialności za otaczające zło jest niemożliwe.




  Dowiedz się więcej
1  Obraz Niemców w dramacie Kruczkowskiego
2  Niemcy - streszczenie
3  Krytyka literacka o „Niemcach” Leona Kruczkowskiego



Komentarze
artykuł / utwór: Główne wątki w dramacie „Niemcy”


  • Na pewno ją aresztowano.Co do tego nie ma wątpliwości.Przyznała się do pomocy udzielonej wrogowi narodu,czyli otwartej deklaracji postawy antyhitlerowskiej.Nie wierzę ze ją puścili wolno...Nie za takie rzeczy wieszali za tamtych czasów.Obejrzyj sobie chodziarz Sofie Scholl....
    Renfri (koalaboss {at} wp.pl)

  • wydaje mi sie ze Ruth nie została aresztowana.. Zabrano ją tylko aby pokazała miejsce, w którym "wysadzila" Petersa. Szkoda, ze nie dowiadujemy sie, co sie z nia dzieje dalej... Swoją droga fajna praca :)
    Tomek (tomteodorex {at} o2.pl)





Tagi: